fredag 15 mars 2013

Kaka utan socker..

Den här veckan blir det ett recept som är något helt nytt för mig.. Sockerfritt.. Eftersom jag är en gottegris av stora mått så är ju jag inte den bästa att avgöra om det är bra eller inte men jag gillar konsistensen och kryddningen i alla fall.. Det är en kaka med äppelbitar, kanel och lingonsylt..


Så här gjorde jag;

2 äpplen
150 g smör eller margarin
3 ägg
1 dl osötad lingonsylt eller lingon
3 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 msk kanel
(ev lite ingefära och nejlika)

Sätt ugnen på 150 grader..
Skala och hacka äpplena. Vispa det rumsvarma fettet och äggen som du har i ett i taget..
Ha i äpplena och lingonsylten.. Blanda sist ner bakpulvret, kanelen och mjölet.
Ha smeten i en smord springform och grädda i nedre delen av ugnen i 50-60 min.
Låt svalna under en handduk.
Servera gärna med lite lingongrädde!

Lycka till!

Ha det gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar