torsdag 28 februari 2013

Äppelchutney..

Idag bjuder jag på ett av mina favorit recept.. Det här passar till både kyckling och fläsk kött, vi åt det på nyårsafton t.ex.. Jag skulle kunna äta hur mycket som helst och som vanligt så är det här mitt recept men det går ju att variera i mängder.. Man kan ha i färsk chili och andra frukter, bara till att experimentera med nya kombinationer.. Varför inte göra en hemgjord "gå bort" present till i morgon.. Kommer garanterat uppskattas!


Så här gjorde jag;

5 äpplen
2 mogna mangofrukter
1 bit ingefära
1/2 dl vitvinsvinäger
4 dl socker
2 msk honung (jag använde ingefärshonung)

Skala, kärna ur och tärna äpplena och mangofrukterna. Skala och riv ingefäran.
Koka upp vinäger och socker i en stor kastrull. Tillsätt frukten och ingefäran och koka på svag värme i 30 min. Runda till sist av chutneyn med honungen.
Häll upp på väl rengjorda burkar, jag brukar ta bort det mesta av vätskan och låt sedan burkarna svalna.
Förvara i kylen.

Lycka till!!

Nu ska jag och två av sönerna ta en promenad, sen blir det en liten utflykt.. Ska bli spännande!

fånga dagen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar