torsdag 14 februari 2013

Morotsmarmelad..

I veckan köpte jag hem ett nät med apelsiner med tanken att göra lite apelsinmarmelad nu när de är så himla goda.. Men när jag väl skulle börja så blev jag sugen att testa på morotsmarmelad istället.. Blev riktigt god faktiskt.. L som annars inte tycker om marmelad med bitar i har ätit den här varje morgon sen dess..


Så här gjorde jag;

500 g morot
2 apelsiner
2 mandariner
5 dl vatten
1-2 msk whiskey
1 kg syltsocker

Skala och riv morötterna fint och ha ner de i en kastrull. Tvätta apelsinerna och mandarinerna och riv av skalet utan att få med det vita och ha i det i kastrullen.  Pressa sedan ner saften också och häll i vattnet och whiskeyn. Koka allt utom sockret försiktigt i ungefär 15 min tills moroten är mjuk. Häll i sockret och fortsätt koka i 10 min. Skumma av noga. Ställ in rena glasburkar i ugnen på ungefär 100 grader så de blir steriliserade. Häll upp marmeladen i burkarna och sätt på locket när allt svalnat lite.
Lycka till!

god morgon till er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar